2010. december 30., csütörtök

DECEMBER 30 - NAPLÓ 1944-1945-BŐL IV. RÉSZ

PENTELÉNYI JÁNOS NAPLÓJA: 1944. dec. 24-től 1945. febr. 15-ig az Olasz fasor 17/21. sz. házban
December 29., péntek
Az orosz repülőtevékenység erősödött. Este 11 óra körül légitámadást kaptunk. Egymást követték a támadási hullámok. Rengett a ház. Én a lakásban próbáltam aludni, de a közeli becsapódásokra felugrottam, felöltöztem, és az előszoba sarkába húzódva vártam a fejleményeket. Minden egyes bomba fütyülését hallottam, utána pedig a robbanást, amelyre megingott a ház. Az ajtók ide oda jártak, féltem, hogy kiszakadnak tokjukból, de az épület még állt. Néhány Csepelről hozzánk menekült férfi a szomszéd szobában aludt. Az volt a felfogásuk, hogy sorsát senki sem kerülheti ki, és a dunyhák alá bujtak. A repülőgépek közeledése, távolodása követte egymást, közben hatalmasakat rengett a ház. Egyik hullámszünetben lerohantam én is az óvóhelyre, és családommal ott voltam reggelig. A légitámadás hajnalig tartott, és utána megszünt a villanyszolgáltatás. Az óvóhelyen ettől kezdve petroleumlámpák és gyertyák világítottak halványan. Az a hir érkezett, hogy felszabadító csapatok közelednek Budapest felé, és kívülről kisérelik meg az orosz gyűrü áttörését.
December 30., szombat
Lakásunk előtt a kertben egy fa tetején robbant egy 12 cm-es akna, ami repeszeivel teleszórta mindkét szobánkat, és az ablakokat kitörte. Testi épségünk védelmére az erkélyajtó elé huztunk egy nagy kombinált szekrényt, melyen egyes repeszek ezuttal áthatoltak, és a szekrényben függő ruhák egy része is kilyukadt. (folytatjuk)


Kép: BP angol-amerikai gépek bombázása 1944 nyarán. Egyetlen magyar katona sem harcolt az angolok és amerikaiak ellen. Amikor lelőtték ezek pilótáit a magyar és német gépek és földre értek a pilóták, akkor a magyar lakosság gyógyította őket, de a hatóságok is ezt tették velük. Mégis a cionista tömeggyilkosról van elnevezve az MTA előtti tér,  Rooseveltről. A másik cionista tömeggyilkosnak, Churchillnek meg a Városligetben van szobra.