2012. február 11., szombat

FEBRUÁR 11 - CSURKA-TEMETÉS FURCSASÁGAI

KI TEKINTI SAJÁT HALOTTJÁNAK CSURKÁT?

A MH közzétette Csurka temetési gyászjelentését. Két meglepő dolog van az ügyben. Nem a Farkasréti temetőbe temetik, ahová a nagy írókat és művészeket, hanem eggyel magasabb fokozatba, a Kerepesi-temetőbe, amit újabban Fiumei útinak neveznek. A másik meglepő dolog, hogy egy szervezet sem tekintette saját halottjának Csurkát, még a híres Írószövetség sem. A gyászjelentésen nincs rajta, hogy kik temetik el? Feltételezzük, hogy a család...Dehát ennyire lefokozták Csurkát? És ki fogja mondani a fő búcsúztatót? Talán Csoóri? Vagy ki..? Aczél György unokája? Majd meglátjuk...Minden esetre amilyen ellentmondásos volt Csurka élete, olyan lett a temetése is. Alább testvérének, Csurka Lászlónak a nyilatkozata - amiből nem tudjuk meg, hogy 56-ban mivel is vádolták Csurkát? Csurka életében előszeretettel járt zsidók temetésére és emlékműveiknek a koszorúzására, amik tények. Ja, és alig volt olyan színpadi darabja, amiben a nyilasokba ne rugott volna bele és ne mocskolta volna őket...Ezek is tények.(MH és kép)
A Csurkák, a család hogyan kötődik Békés városához?

Apánk, Csurka Péter békési volt. A nagy világégés után anyámmal és a két gyerek egy lovas szekéren elindult az országba, mert ugye átálltak a románok, és jött a front, apám meg be volt híva katonának. Főhadnagy volt, és ahogy ment a sereg ki, nyugatra, mi meg mentünk utána. Sodródtunk egészen a Lichting nevű kis faluig, Passau környékéig. Azután vége volt a háborúnak, és hazajöttünk. Nagyváradról menekültünk, oda nem lehetett visszamenni, ott éltünk mivel apám minden rokona Békésen élt, és akkor hideg mozdonyok meg vagonok tetején végül is Békésre jutottunk.
Ott élt Püski Sanyi bácsi is?
Hogyne. Békésen kezdtük az iskolát, és ott is érettségiztünk. Apám barátainak társaságában – Püski Sanyi bácsi mellett ott volt Féja Géza, Szabó Pál, Sinka István – nyiladozott az értelmünk. Odakötött végül is minden. Békésről került fel Pisti a főiskolára mint dramaturgjelölt, két évre rá én is leérettségiztem, majd ugyanarra a főiskolára mentem, csak színész szakra. A kollégiumban egy szobában laktunk majd egy évig, aztán engem kirúgtak.
Mikor volt a legszorosabb a kapcsolat önök között?
Igazából ezekben az években. Tehát a kollégiumi, a pesti években. Igazi testvérbátyként viselkedett a kisebbikkel. Nagyon istápolt, óvott, tanácsokat adott. Ha tehette, minden bemutatóra lejött Kaposvárra, ott színészkedhettem.
Bízott önben.
Hogyne… Aztán jött 1956. Ő Pesten volt, én Kaposváron. Ő Pesten, én Kaposváron égettem meg magamat. Ő Recskre került. Én, hála istennek, nem kerültem Recskre, de kirúgtak azonnal a színházból, és el kellett hagynom Kaposvárt.
Mi volt az úgynevezett bűnük?
Az én bűnöm az volt, hogy már az első nap, amikor kezdődtek a megmozdulások, a Kossuth-szobor előtt a Szózatot vagy a Talpra magyart mondtam. Tordy Gézával sokszor vitatkoztunk, hogy ki melyik verset mondta. Megbetegedtem, belázasodtam. Küldöttség jött a színházból, és közölte: a színház forradalmi bizottságának elnökévé választottak. Ez került a káderlapomra, Pistiére meg a recski fogolytábor, s ez negyven évig elkísért pályafutásunkon. Jött a rendszerváltozás, azt hittem, hogy majd kárpótolnak bennünket. De amikor Pisti megírta híres dolgozatát, megint sok sót kellett nyalnunk. Nyalogattuk, nyalogattuk, de mindig bíztunk abban, hogy jön még kutyára dér.
Ugorjunk egyet. Műsoron kívül mutatta be a Duna Televízió Csurka István Majális című drámáját, amelyet ön rendezett.
Igen, a Játékszínben ment a darab, 1988-ban.
Milyen volt a bátyóval dolgozni?
Be sem járt a próbákra, teljesen rám bízta az egészet. A premieren kaptam egy borítékot, az volt benne: „Öcsém, nagyszerű, mert egyszerű. Köszönöm, bátyád.” De igazán ő volt a nagyszerű, mert a magyar sorskérdések, a magyar valóság, mint minden darabjában, kiemelt szerepet kaptak a munkásságában. Alig várta már, hogy az Új Színház ilyen darabokat mutasson be. Megírta legutolsó drámáját, A hatodik koporsót, és várta, hogy bemutassák. Bemutatják, de ő már nem fogja látni. Mi nem tudtuk, hogy halálos beteg, nincs neki sok hátra. Eltitkolta előlünk. De optimista volt, hitte, hogy majd nagyon szép dolgokat fogunk művelni.
Hogy lesz új világ.
Bennünket nagyon váratlanul ért a halála. Hogy ezt ilyen emelt fővel viselte és titkolta, ez igazi hőstett volt. Sajnos, halnak a mélymagyarok: Mádl, Makovecz, Csurka, nincs utánpótlás. Hatalmas űrt hagynak maguk után. Ebben biztos vagyok.
Mit tud képviselni ön személyében mint színész az ő világképéből, látásból, testvériességéből?
Kétezerben elkezdtünk intenzíven együtt dolgozni, megalakítottuk a Bocskai Színpadot. Itt Wass Albert, Reményik, Dzsida csodálatos verseit mondtuk, és amikor a versekre ő rámondta az igent vagy nemet, megint csak előjöttek a békési szép napok. Rájöttem, hogy mennyire egy fáról potyogtunk le, minden tanácsát megfogadtam. Hatalmas magyar sorsverseket mondtunk ezen a színpadon.
A ön bátyjának sorskérdése az volt, hogy antiszemita.
Réz Ádám temetésén a bátyám mondta a gyászbeszédet, és a mottója volt, amit tiszta szívből mondott: „Meghalt az utolsó magyar úr.” Talán még meg is könnyezte. Ő lenne antiszemita? Ezt az egész Csurka család nevében kikérem magamnak.
Beszéljünk most már önről is.
Pistit a nagy kaszás vadászta le, engem meg az igazgató
Önt, aki a Nemzeti Színház örökös tagja…
Igen, zavar van az értékrenddel. Sajnos nincs fórum, ahol elmondjam, hogy talán nem kellett volna. Leépítenek, de azzal nem mentjük meg a kasszát, ha az én kis nyomorúságos gázsim felszabadul. Ez egy vicc. Igen, vicc. Pisti is azt mondta: ezt a sok megaláztatást csak humorral lehet kezelnünk. Kérdés, végül ki nevet a végén. Akárhogy is van, én még nevethetek, de ő már soha.