2011. május 19., csütörtök

MÁJUS 19 – ÚJABB TÖRTÉNET AZ AFGÁN BALESETRŐL

KISSÉ RÉSZETESEBB, DE HIHETETLEN TÖRTÉNET
A miniszter közlése szerint Scheibli Tamás szakaszvezető, a balesetet szenvedett M-RAP MaxxPro típusú jármű vezetője továbbra is rendkívül súlyos állapotban van. A katona „súlyos agyrázódást szenvedett, bizonyos vérzések vannak az agyában. Folyamatosan figyelik, hogy a koponyaűri nyomás nem éri-e el a kritikus mértéket”. Egy másik katona – folytatta – lábszártörést és tüdőzúzódásokat szenvedett, ugyanis a biztonsági övvel együtt a rendkívül kényelmetlen repeszálló mellény olyan mértékben megnyomta a mellkasát, hogy a tüdeje is megsérült. A további két katona állapota megnyugtató, ők csak könnyebb sérüléseket szenvedtek – mondta Hende Csaba. A baleset körülményeit firtató kérdésre Hende Csaba azt felelte: „pillanatnyilag érthetetlen”, hogy a vezető, aki már kétezer kilométert hajtott az M-RAP MaxxPro típusú járművel, és Németországban, illetve Afganisztánban is kiképzést kapott rá, miért rántotta hirtelen balra a kormányt. Hozzáfűzte, hogy a katonák – elmondásuk szerint – mindannyian be voltak kötve. Az M-RAP MaxxPro típusú jármű, amelyből 19-et az idén tavasszal bocsátottak az Afganisztánban szolgáló tartományi újjáépítési csoport rendelkezésére az amerikai szövetségesek, a ma létező legbiztonságosabb, aknák elleni védelmet nyújtó jármű.

Ezek a járművek magas építésűek, V alakú a padlójuk, hogy az alattuk felrobbanó pokolgépek lökéshullámát elvezesse. A sima padlójú járművet ugyanis feldobja a lökéshullám – magyarázta a miniszter. Az öt járműből álló magyar katonai konvoj az afganisztáni Mazari-Sarifból Puli-Humriba tartott egy a németek által épített, kitűnő állapotban lévő műúton, vagyis a katonák „feltehetőleg nyomták a gázt, ahogy kell” – mondta, hozzátéve: ilyen útviszonyok között tökéletesen alkalmas ez a jármű arra, hogy nagy sebességgel közlekedjen. A konvoj elé még jóval az első M-RAP előtt kanyarodott ki egy afgán jármű, és a konvoj megkezdte az előzését. A balesetet szenvedett eszköz a harmadik volt a konvojban, és ahogy odaért az afgán jármű mellé, a gépkocsi vezetője balra rántotta a kormányt. Ráhajtott az útpadkára, az megdobta, ezután többször átfordult, a torony pedig leszakadt. „Nem tudjuk, hogy a járművezető miért kapta félre a kormányt, erre nincs magyarázat, a mögöttük haladók semmi olyan objektív körülményt nem vettek észre, ami miatt ezt a mozdulatot meg kellett tennie” – fogalmazott a miniszter. A baleset körülményeinek helyszíni vizsgálatát a német katonai rendészet végzi, miután német parancsnokság alatt áll a régió. A jövő hétre várják a jelentést – mondta Hende Csaba. A tartományi újjáépítési csoport gépjárműve az afganisztáni Baglán tartományban kedden borult fel. A járműben hat magyar katona utazott, ketten meghaltak, négyen megsérültek. (mno, részlet)